A menstruáció minden korszakban meghatározó része volt a nővé válásnak. Ez napjainkban sincsen másként. Bár a felgyorsult világ és technológia információk millióit nyújtja az emberek számára mégis az olyan fontos témák, mint amilyen a menstruáció is tabuként működik. Úgy gondolom az időben megkezdett és különböző korosztályokhoz illeszkedő információ átadás megkönnyítheti a nővé válás rögös útját. A probléma pikantériáját az adja, hogy nemcsak a fiatal lányok, de sokszor még a felnőtt nők sincsenek tisztában a menstruáció körüli történésekkel. Éppen ezért nagyon fontos a tudás átadása a hagyományos kommunikációs technikák modern köntösbe bújtatott változatával, ami igazodik a nővé váló lányok igényeihez.
Az általános iskola 3. osztályától 6. osztályig.
Jelenleg egy zalai község vegyes körzetű védőnői munkáját látom el, amelynek része egy kis létszámú általános iskola. 2022. augusztusa óta látom el helyettesítésben. Az iskolai munka szívügyem, úgy érzem abban tudok leginkább, mint szakember kiteljesedni. A nebulókkal való közös munka remek feltöltődés számomra, az pedig még nagyobb lelkesedéssel tölt el, amikor belépve az iskolába a nevemet kiabálva futnak oda hozzám és kérdezik meg szinte minden egyes alkalommal, hogy mikor megyek újra órát tartani nekik. Voltaképpen a szülői munkaközösség vezetője kért meg a tavalyi évben, hogy tartsak a lányoknak 3. osztálytól menstruációs előadást, amihez ők minden szükséges eszközt biztosítanak. Ezzel párhuzamban ugyancsak felkértek arra is, hogy a szexuális felvilágosítást is vállaljam el szintén 3. osztálytól. Örültem a feladatnak, azonban fogósnak is tartottam, mert amit elmondok egy 8. osztályosnak azt egy harmadikosnak máshogy kell tálalni lévén, hogy még kisgyerekek. Most elsősorban a menstruációt emelném ki és annak gyakorlati megvalósítását. De hogyan is kezdődött a menstruációs innovációm? Egyik nap ültem a tanácsadóban és beugrott, hogy mi lenne, ha free képeket válogatnék össze menstruáció témában és azokat laminálva mint egy kártya használnám fel az órákhoz? Emellett a szülői munkaközösség biztosított számomra a bemutatóhoz egy darab pamut alsóneműt, betéteket több méretben, tampont, mosható betéteket és a lányoknak készítettek tisztasági csomagot, aminek jómagam is nagyon örülnék még felnőtt nőként is. A tartók textilből készültek, patentos megoldással, így gyakorlatilag hosszú távon használhatók és moshatók is. Minden csomagban volt tampon, betétek több méretben és egy csomag intim törlőkendő. Továbbá készítettem a lányok számára egy menstruációs naptárat azzal a céllal, hogy feljegyezzék benne az első menstruációjuk dátumát. Miért fontos ez? Gyakorta szembesülök vele, amikor várandóst veszek fel gondozásba és ott van az a bizonyos kérdés, hogy mikor volt az első menstruációja a leendő anyának, akkor bizony a legtöbb hölgyemény csak hümmög és vakarja a fejét. Ennek apropóján gondoltam úgy, hogy milyen jó lenne egy olyan megoldás, ahol sikerül megörökíteni eme nagy nap dátumát, mint a menstruáció. Másfelől pedig már idejekorán kialakul a lányokban egy rendszer a vérzés havi dátumának jelölésére, így amikor mennek nőgyógyászhoz nem állnak ott meglepődve, hogy nem tudják azt a bizonyos napot. Természetesen a technika fejlődése révén már vannak applikációk, amik segítenek a vezetésben, de egy harmadikos gyereknél még nem ezt preferálnám első körben.
Miután összeállt az órával kapcsolatos elképzelésem jöhetett a gyakorlati kivitelezés. A 3-4. osztályos lányoknál jártam először. A fiúkat arra az időre lefoglalták. Egyébként nem vagyok ellene annak, hogy a hímnemű egyedek is tudjanak a menstruáció csínyjárók-bínyjáról, de érthető, hogy alsó tagozatban, sőt még később is a lányok zavarban vannak és jobban megnyílnak, ha nincsenek olyan zavaró tényezők, mint a fiúk. Az óra elején minden lány kapott 1-1 kártyát. Ezután kértem őket mondják el, hogy mit látunk az adott képen. Körbementünk padsoronként illetve a ciklus esetében annak sorrendjében kértem a képekről alkotott véleményt. Így kialakult egy interaktív óra, ami nem arról szólt, hogy száraz és unalmas előadás keretében beszéltem a menstruációról, hanem a lányok aktív részesei lehettek a történetnek. Alkalmuk volt arra is, hogy felelevenítsék, hogy édesanyjuk vagy nővérük is menstruál. Ezzel együtt azt is forszíroztam, hogy a család a szakemberek mellett az a közeg, akihez fordulhatnak a kérdéseikkel. Elmondhatták érzéseiket, félelmeiket a téma kapcsán. Ezután bemutattam a betétek használatát, majd ők is kipróbálhatták (akinek volt kedve) a betét beragasztását az alsóneműbe. Természetesen kitértünk a használt betét helyes “tárolására” és kidobására is. Nagyon élvezték az órát, főleg a betét ragasztását. Az előadás végén mindenki megkapta a csomagját és a naptárát. Hatalmas öröm volt az arcukon. Tulajdonképpen a kártyákon keresztül vezettem át őket a nővé válás rögös útján játékos formában, vagyis együtt játszottunk. Ezt ki lehet egészíteni még olyan kártyákkal is, amin kislány, serdülő és felnőtt nő van, ezzel szemléltetve pl. a fizikális különbségeket. A nagyobbaknál már a szexuális felvilágosítás kapcsán mutatom be a menstruációs ciklus lényegét, amit a fiúkra is kiélezek, ugyanis nagyon fontos, hogy ők is tudják és értsék, hogy mi történik egy női testben és vica versa a lányoknak is érteniük kell a férfiak működését. Ezzel azt igyekszem megerősíteni bennük, hogy egy testi kapcsolatnak két szereplője van, akiknek kölcsönösen ismerniük kell egymást.
A gyerekeknek erre van szükségük: interaktív kommunikáció, meghallgatás, bizalom és hogy a kérdéseikre válaszokat kapjanak a szintjüknek megfelelően. Egyébként sokan meglepődnének mennyi mindent tudnak, mindössze finomítani kell a nézeteiken.
A jövőt illetően szeretnék egy grafikai és webdesigner tanfolyamot elvégezni, hogy saját illusztrálású kártyákat készítsek egészségnevelő témákban, így a menstruáció kapcsán is, ezzel segítve a védőnők, társterületek munkáját.