Gamifikációval a mentális egészségért

2023

Pályázat címe

Gamifikációval a mentális egészségért

A projekt által érintett egészségügyi terület, probléma

FizioMentor- az egészségügyi dolgozók kiégésprevenciós csatornája

A projekt által érintett egészségügyi terület, probléma

 

Hogyan lehet játékosan megőrizni a mentális egészségünket? Nem éppen optimális, de egy kávé mellett, kezünkben a telefonnal jó kezdet lehet!

Segítőként az egészségértés ott kell, hogy kezdődjön, hogy mentálisan jól vagyok( vagy ha nem vagyok jól akkor teszek ellene) mert tudom, hogy csak akkor tudok jól segíteni ha én jól vagyok. Ha értem mi zajlik bennem és reflektálni tudok ezekre az érzésekre. Tisztában vagyok az elfogultságaimmal és amikor azt veszem észre, hogy “ítélkezek egy páciens felett” akkor megkérdezem magamtól, hogy mi és miért zavar engem? Miért bosszant fel? Miért ítélkezem?

Az egészségügyi dolgozók túlterheltsége, anyagi és erkölcsi megbecsülésének hiánya, akár fekvő-, akár járóbeteg ellátásban dolgoznak, köztudott hazánkban. Kiégésük kialakulásáról, okairól, és megelőzéséről valamint kezeléséről azonban keveset tudunk és az évek során, – mióta e témát vizsgálják hazánkban, – a kialakuláshoz vezető stresszortényezők is részben átalakultak, megváltoztak.

 

Az egészségügyi dolgozókón belül a gyógytornászoknak kiemelkedő szerepük van a közösségek fizikális egészségének, mobilitásának és mindennapi egészséges mozgásban tartásában. A páciensek amikor szakemberhez fordulnak elvárják, hogy a legjobb ellátásban részesüljenek és a gyógytornász a legjobb tudása szerint járjon el, a figyelmét rá fordítsa. A piaci verseny és az oktatási rendszer hézagai miatt még a medikális szemlélet tükrében a kézzel végezhető, manuális technikákat részesítik előnyben a szakemberek, hiszen azt tudják az “ajtóra kiírni”. Viszont egyre gyakrabban látjuk viszont azt, hogy a gyógytornászok körében a magánélet-munka egyensúly felborul és a szakemberek nem fektetnek elég hangsúlyt a mentális egészségükre, pedig azoknak a szakembereknek akik mélyreható változásokat tudnak hozni pácienseik életébe elengedhetetlen, hogy érzelmi és fizikai jólétüket egyaránt megőrizzék. A kiégéshez vezető úton csökken a betegellátás színvonala, ha maga az érintett nem veszi észre, vagy ignorálja a jeleket akkor a kiégés rehabilitációja akár 1 év betegszabadságot is jelenthet ami nem csak az ellátórendszerre de a szakemberre is hatalmas terhet ró.

 

“Néha elegem van, mintha az árral úsznék szemben. Vannak napok amikor tehetetlennek érzem magam, mert nem én irányítom az életemet. A fáradtság

testem minden sejtjében ott van – minden paraméterem valahogyan minimumon van. Csak önmagamban kell lennem, lefeküdnöm és kikapcsolódnom a világ többi részétől. Csodálatos munka volt és fantasztikus kollégák. Ez adott nekem energiát korábban, de most… nem vagyok ott. A munka határozottan lendületet ad nekem, de ugyanakkor teljesen kifáraszt. “

 

A kiégés valós és hatással van ránk. De hatékonyan tudunk tenni ellene!

A projekt által megcélzott célcsoport(ok)

Az egészségügyben dolgozó segítők szakemberek, ezen belül a fizioterapeuták közvetetten pedig azok az emberek akik egészségügyi ellátást veszik igénybe.

 

A projekt szakmai összefoglalója: kérjük, ismertesse röviden a pályázat szakmai hátterét, megvalósítását, céljait, eredményeit, kommunikációs csatornáit, azt, hogy mitől egyedi és újszerű a pályázati projekt! (maximum 2500 karakter)

Pszichológus, gyógytornász csapatunk ötlete alapján egy olyan applikációt szeretnénk készíteni ami a gamifikáció – vagy más néven játékosítás – a játékok és játékelemek használatával segíti (elsősorban) az egészségügyi dolgozókat, hogy meg tudják őrizni a mentális egészségüket. Célja, hogy a felhasználó egy „előszűrő” játékon keresztül képet kapjon az aktuális mentális állapotáról majd annak megfelelően különböző feladatokon át minőségi javulást érjen el.

A játéknak van egy elérendő célja amelyet a játékos mindig szem előtt tart, ez ad neki motivációt az akadályok leküzdésében. A különböző történetek, feladatok pedig elvezetik oda, ahol neki cselekednie kell ahhoz, hogy jutalomban részesüljön. A célok rendszere optimálisan megalkotott váz. A jutalmazás rendszere pedig megadja azt az örömöt, pozitív élményt amit a hétköznapokban sajnos nem mindig kapunk meg. Egy feladat elvégzése után azonnal pozitív visszacsatolást kap a játékos, a jutalom pedig arányos a feladat súlyával.

A projekt azért különleges mert a játék közben a kisebb célok között megtalálhatóak lesznek estmegbeszélő csoportokba való csatlakozás, relaxációs technikák elsajátítása és alkalmazása. Bizonyos feladatok online mini tanfolyamok amik nem a test értését célozzák. Fontos eleme, hogy a játékos csatlakozhat egy hasonló elakadásokkal küzdő támogató közösséghez.

Tudjuk, hogy a játék nem helyettesíti a személyes kapcsolódást de ablakot nyithat arra, hogy felismerjük ha “bajban” vagyunk és elinduljunk a mentális egészségünk megóvása felé.

Kommunikációs csatorna jelenleg:

Instagram: https://www.instagram.com

Facebook: https://www.facebook.com/groups/662287598976837

Eredmények: A projekt 2023 január 14- én indult. A zárt csoportnak jelenleg 336 tagja van. Instagram 289 követő

 

 

 

 

A projekthez kapcsolódó fotók, videófile-ok, kiadványok dokumentumtárba való feltöltésére az alábbiakban van lehetőség, összesen maximum 5 MB terjedelemben (e-mailben, postán küldött dokumentumokat nem áll módunkban elfogadni). (pdf, jpeg, png, stb.)

Opcionális: maximum 10 slide terjedelmű PowerPoint (.ppt) prezentáció