A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete a közösségi médiában

2023

Pályázat címe

A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete a közösségi médiában

A projekt által érintett egészségügyi terület, probléma

A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületének fő profilja az önkéntes tagok által végzett prevenciós oktatás. Az előbb említett egészség edukáció ma Magyarországon sajnos még nagyon kezdetleges, óriási terhet ró az egészségügyi ellátó rendszerre. Sok olyan egészségkárosodás történik, amely megelőzhető lenne az időben megkezdett oktatással. Ezen probléma áthidalását tűzte ki céljául a BOE megalakulásakor és azóta is töretlenül ez jelenik meg minden tevékenységünkben. Az egyesületünk minden tagja nevében elmondhatjuk, hogy rendkívül fontosnak tartjuk, azt a prevenciós szemléletet, amely nemcsak emberi életekben, hanem életminőségben is mérhető. A magyar lakosság a nyugati társadalmakhoz képest jelentős elmaradásban van olyan területeken, mint például az éves szűrővizsgálatokon való részvétel 50 éves kor felett, az alkoholfogyasztás hosszútávú hatásai, valamint az alapszintű újraélesztés ismerete. Mi, mint a jövő orvosai kritikusnak tekintjük, a fent említettek fényében a társadalom ilyen irányú edukációját. Oktatási tevékenységünk olykor nem könnyű, azonban célunk, egy olyan szemlélet kialakítása, amely tudatosabbá teszi a társadalmunk tagjait, a saját testükkel és annak működésével kapcsolatban. Ezekből kifolyólag a BOE fő célcsoportja a fiatalabb generáció, akik egyrészt a kisebb korkülönbség miatt, másrészt a gondolkodásukban való nyitottság miatt, hatékonyabban be tudják fogadni ezen információkat és könnyebben építik be azokat a mindennapjaikba, megalapozva a jövő egészségtudatosabb generációját. A fiatalokhoz több út vezet, jelenleg személyesen oktatjuk őket, de emellett felfedeztük azt a kiemelkedő lehetőséget, amelyet a közösségi média nyújt, ahol napi 24 órában egészségnevelő tartalmainkkal érhetjük el őket. Ezen megfontolás vezetett el minket a BOE Instagram oldalának megalkotásához, emellett jelen vagyunk már a TikTok-on is, szintén edukációs tartalmakkal. Ezen törekvéseinkkel célunk, egy olyan generáció kinevelése, akik szociálisan érzékenyek, a sajátjuk mellett figyelnek embertársaik egészségére is, valamint akik a „betegségeket jobb megelőzni, mint később kezelni” mentalitás szerint élik életüket. Ezen okok miatt hisszük, hogy a BOE jelenlegi tevékenysége hiánypótló és egyedülálló formában valósul meg, ma Magyarországon.

A projekt által megcélzott célcsoport(ok)

A BOE prevenciós tevékenységének fő célcsoportja a fiatalok, amely magába foglalja az óvodától a gimnázium minden osztályát. Az óvodásoknak tartjuk Teddy Maci foglalkozásainkat, amelyek a kis gyermekek fehér köpenytől való félelmét hivatottak megelőzni. A gimnáziumok és általános iskolák felső tagozatai számára pedig széles repertoárral állunk rendelkezésre. Prevenciós óráink az alábbi témakörökből valósulnak meg: Reproduktív egészségügy; Drog-, alkohol és dohányzás prevenció; Elsősegélynyújtás és alapszintű újraélesztés; Kardiovaszkuláris és tumorprevenció; Védőoltások és Antimikrobiális Rezisztencia; Egészségtudatos táplálkozás, valamint Véradás és transzplantáció. Instagram oldalunk, amely a pályázat témáját képezi, hatékonyan lefedi az általunk oktatott generációt, valamint elér minden fiatal felnőttet is, akik számára fontos lehet a közelgő gyerekvállalás kapcsán szóba kerülő kötelező védőoltások ismerete, valamint a gyermek elsősegélynyújtás. Az Instagramon keresztül célzottan érjük el azokat a fiatalokat, akiket más környezetben nehezen vagy egyáltalán nem érnénk el. Az Instagram elérési statisztikáink azt mutatják, hogy a reagáló közönségünk 52,3 %-a Budapesti, de más városok, mint Szeged, Pécs, Debrecen is szerepel listánkon. Így, a közösségi média, a távolság miatt nehezen megvalósítható óratartásokra is megoldást jelenthet. Tartalmainkat 83,3 %-ban nők követik, ez a nők jobb egészségtudatosságával párhuzamos, mely aránytalanságot férfi specifikus posztjainkkal próbáljuk kompenzálni, kitérve a férfiak mentális, valamint nemi egészségére, amely sajnálatos módon máshol nem kap elég figyelmet. Az elért korcsoportunk döntő többsége a 18-24 éves generációból kerül ki, ezt követi a 25-34 éves korcsoport, rávilágítva az egészségügyi edukációra való igényükre. Az oldalunk követőtábora meghaladja a 11.8 ezer főt, ami a prevenciós oktatás terén kiemelkedő.

A projekt szakmai összefoglalója: kérjük, ismertesse röviden a pályázat szakmai hátterét, megvalósítását, céljait, eredményeit, kommunikációs csatornáit, azt, hogy mitől egyedi és újszerű a pályázati projekt! (maximum 2500 karakter)

A @budapestmedicalstudents Instagram-oldal egy rendkívüli kezdeményezés, amit mi, orvostanhallgatók hoztunk létre. Tanulmányaink során felfedeztük azt a szakadékot, ami egy laikus és egy egészségügyi szakember gondolkodása között áll fenn. Ez az ismeret inspirál bennünket arra, hogy rendszeresen edukatív tartalmakat készítsünk, melyek könnyen érthetőek a laikus célközönség számára. Célunk az, hogy hiánypótló módon tájékoztatást nyújtsunk olyan hétköznapi egészségügyi témákban, amelyekkel kapcsolatban gyakran merülnek fel tévhitek. Mindeközben igyekszünk áthidalni a kommunikációs és tudásbeli szakadékot, ami sokszor hozzájárulhat a megelőzhető népbetegségek kialakulásához. Az oldal legkedveltebb posztjaiban olyan, a társadalom széles körét érintő egészségügyi témákat dolgozunk fel, mint a meddőség vagy az alapvető higiéniai tanácsok (pl.: Fülhigiéne). Célunk, hogy projektünkkel minél szélesebb körű, telephelytől független, korcsoportot érjünk el és reményeink szerint csökkentsük a jövő egészségügyi terheit. Anyagainkat hiteles forrásból merítjük, szakmailag megalapozott tankönyveket, publikációkat dolgozunk fel, esetenként lektor szakorvosokkal működünk együtt. Témaheteink keretében részletesen kifejtünk egy-egy egészségügyi témát három poszton keresztül. Emellett szoros kapcsolatot ápolva a világnapokkal, valamint nemzetközi mozgalmakkal, mint például a Pink Október vagy a Melanóma Világnapja. A több mint 11 ezer követőszámmal bíró Instagram fiókunkon átlagosan napi 8-9 ezer embert érünk el és ez a szám egyre növekszik. Az oldal 2020 áprilisa óta folyamatosan publikál edukatív tartalmakat, és ezen idő alatt közel 300 posztot készítettünk, mindegyiket saját szöveggel és szerkesztéssel. A projekt különlegessége abban rejlik, hogy a tartalmak megalkotása nem egyetlen személy kreativitását tükrözi, hanem egy egész csapat összehangolt erőfeszítéseit. Minden poszt mögött legalább hat személy áll, akik együtt dolgoznak az elképzeléstől a közzétételig terjedő folyamat különböző szakaszaiban. Úgy gondoljuk, hogy ez a csapatmunka teszi különlegessé a projektünket és megkülönböztet minket más tartalomgyártóktól. Annak ellenére, hogy sokféle személyiség vagyunk, összefogunk a közös cél érdekében, mindenki hozzáadva a saját stílusát, sokszínű, de mégis egységes és izgalmas tartalmat teremtve a közösségi médiában.

A projekthez kapcsolódó fotók, videófile-ok, kiadványok dokumentumtárba való feltöltésére az alábbiakban van lehetőség, összesen maximum 5 MB terjedelemben (e-mailben, postán küldött dokumentumokat nem áll módunkban elfogadni). (pdf, jpeg, png, stb.)

Opcionális: maximum 10 slide terjedelmű PowerPoint (.ppt) prezentáció